ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ (Λκ. η΄ 27-39) 22 Ὀκτωβρίου 2017
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ & ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΚΥΡΙΑΚΩΝ ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2017
ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ (Λκ. η΄ 27-39)
22 Ὀκτωβρίου 2017
Τὴν τραγικὴ πραγµατικότητα τῆς ἐπιρροῆς τοῦ σατανᾶ στὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου ἀλλὰ καὶ τὴ δυνατότητα ἀπελευθέρωσης ἀπὸ τὸ κακὸ, ποὺ παρέχει πάντα ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ στὴ ζωή µας, ἀποκαλύπτει ἡ σηµερινὴ Εὐαγγελικὴ περικοπὴ.
Ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς ἀναφερόµενος στὸ γεγονὸς τῆς µετάβασης τοῦ Κυρίου στὴ χώρα τῶν Γαδαρηνῶν καὶ τῆς συνάντησεώς του µὲ ἄνδρα «ὃς εἶχε δαιµόνια ἐκ χρόνων ἱκανῶν», διαπιστώνει τὸ διαβρωτικὸ καὶ καταστρεπτικὸ ρόλο τῶν δαιµονικῶν δυνάµεων στὸ ἀνθρώπινο γένος µέσα στοὺς αἰῶνες, ἀλλὰ παράλληλα φανερώνει τὴν καταλυτικὴ ἐξουσία ποὺ ἔχει ὁ Χριστὸς κατὰ τοῦ διαβόλου. Εἶναι ἀνάγκη νὰ ὑπογραµµίσουµε ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τὴν ἀλήθεια ὅτι ἡ Ἐκκλησία, ὅταν κάνει λόγο στὸν σύγχρονο κόσµο γιὰ τὸν δαίµονα καὶ τὶς δυνάµεις του, δὲν παραπέµπει τὸν ὀρθολογιστὴ ἄνθρωπο νὰ ψάξει στὶς τερατόµορφες παραστάσεις ἄλλων ἐποχῶν, γιὰ νὰ τὸν ἐκφοβίσει, ἀλλὰ ἀπευθύνεται µὲ σκοπὸ νὰ τὸν βοηθήσει νὰ ἀνιχνεύσει µέσα ἀπὸ τὰ γεγονὸτα τῆς ζωῆς του τὴν κρυπτόµενη παρουσία καὶ ἐπέµβασή του, τονίζοντας παράλληλα τὴν παρήγορη ἀλήθεια ὅτι ὁ Κύριος ἦλθε «ἵνα καταργήσῃ τὸν τὸ κράτος ἔχοντα τοῦ θανάτου, τοῦτ’ ἔστι τὸν διάβολον». Εἶναι ἀδιαµφισβήτητη πραγµατικότητα πὼς ζοῦµε σὲ µιὰ ἐποχή, κατὰ τὴν ὁποία ὁ ἄνθρωπος κοµπάζει γιὰ τὸ ἐπίπεδο τοῦ πολιτισµοῦ του, γιὰ τὴν πολύπλευρη ἐπιστηµοσύνη του, γιὰ τὰ ἐπιτεύγµατα τῆς τεχνολογίας του, γιὰ τὰ κατοχυρωµένα δικαιώµατά του, καὶ ὁπωσδήποτε γιὰ τὴν ἀσύδοτη ἐλευθερία του καὶ τὴν ἀσύλληπτη δυνατότητά του σὲ κάθε τοµέα τῆς ζωῆς. Στὸν κόσµο αὐτὸ ὁ λόγος τῆς Ἐκκλησίας σήµερα περὶ δαιµονίων ξενίζει, προκαλεῖ, ἀµφισβητεῖται, παραπέµποντας σὲ σκοταδιστικὸ παρελθόν.
Ἀπὸ τὴν ἄλλη ὅμως, τὰ σκληρὰ περιστατικὰ τοῦ καθηµερινοῦ ἀβίωτου πλέον βίου µας, δηλαδὴ ἡ ἀπουσία τῆς ἀνθρωπιᾶς, ἡ ἔλλειψη τῆς ἀγάπης, ἡ ἀποκαθήλωση τῶν ἰδεωδῶν, τὸ ἀναποδογύρισµα τῶν ἀξιῶν, τὸ γκρέµισµα τῶν θεσµῶν, ἡ ἀποτυχία τῶν πολιτικοκοινωνικῶν µας συστηµάτων, ἡ διάλυση τῆς οἰκογένειας, ἡ ἐπίµονη ἄρνηση τοῦ Θεοῦ μὲ τὴν νομιμοποίηση καὶ θεώρηση κάθε ἁμαρτίας καί διαστροφῆς ὡς ἀνθρωπίνου δικαιώματος, µᾶς βοηθοῦν νὰ ἐντοπίσουµε τὴ διαβρωτικὴ παρέµβαση τοῦ προαιώνιου ἐχθροῦ τοῦ ἀνθρώπου καὶ τῆς ζωῆς, δηλαδὴ τοῦ διαβόλου. Εἶναι χαρακτηριστικὴ ἡ ἀναφορὰ τῆς Εὐαγγελικῆς περικοπῆς στὸ ἀλλοιωµένο ἀνθρώπινο πρόσωπο τοῦ δαιµονισµένου μὲ τὴν διάθεση ἐπίδειξης τῆς γυµνότητας, τὴν ἔλλειψη µέτρου, τὴν ἀπροθυµία κοινωνικότητας, τὸν πόθο παραµονῆς σὲ σκοτεινοὺς καὶ δυσώδεις τόπους, τὴν ἀφηνιασµένη δύναµη, ὥστε νὰ σπάζει ἀκόµη καὶ ἁλυσίδες, τὴν θορυβώδη ἐµφάνιση, τὴν µανιώδη ἐπίθεση καὶ τέλος τὸν φόβο τοῦ δαίµονα νὰ ἀντικρύσει τὸ πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ.
Σήµερα ποὺ μὲ σκοπιμότητα πολεμεῖται καί γελιοποιεῖται ἡ πίστη στὴν ὕπαρξη τοῦ σατανᾶ ἀπὸ τοὺς δῆθεν προοδευτικοὺς ποὺ ἀποκλείουν ἐπιστηµονικῶς (!!!) τὴν µεθοδεία τοῦ διαβόλου, ποιὸς ἀμφισβητεῖ ὅτι δὲν ὑφίστανται στὴν πολιτισµένη, κατὰ τὰ ἄλλα, κοινωνία µας τὰ ἴχνη τῶν ἔργων του µὲ κύρια χαρακτηριστικὰ τὶς καθημερινὲς συµπεριφορὲς ἀναρχικῶν, τροµοκρατῶν, δολοφόνων, ἀπατεώνων, βιαστῶν, ἐµπόρων ναρκωτικῶν καὶ ὅλων ὅσοι ἐργάζονται γιὰ τὴν ἐπικράτηση τοῦ κακοῦ καὶ τὴν διάσπαση κάθε δυνατῆς κοινωνίας προσώπων;
Ἡ Θεολογία τῆς Ἐκκλησίας µας, θεµελιωµένη στὴν ἁγιογραφικὴ µαρτυρία καὶ στὴν Πατερικὴ σοφία, δίνει πειστικὲς ἐρµηνεῖες γιὰ ὅσα συµβαίνουν, γνωρίζοντάς µας πὼς τὰ δαιµόνια εἶναι προσωπικὲς ὑπάρξεις τοῦ πνευµατικοῦ κόσµου µὲ συνείδηση καὶ ἐλευθερία. Μᾶς διδάσκει ἐπίσης ὅτι τὸ κακὸ προϋποθέτει ὑπευθυνότητα, ἐπειδὴ δὲν εἶναι αὐθύπαρκτο, δὲν εἶναι δηλαδὴ ἀφηρηµένη πραγµατικότητα ἀλλὰ καρπὸς ἐλεύθερης πράξης καὶ ἀποτέλεσµα συνειδητοῦ σκοποῦ. Γι’αὐτὸ καὶ σκοπός του ἔκτοτε ἔγινε ἡ κυριαρχία τοῦ ἀνθρώπου καὶ ἔργο του ἡ διάσπαση τῆς κοινωνίας του µὲ τὸν Θεὸ καὶ τὸν συνάνθρωπο.
Τὸ Εὐαγγέλιο τῆς Ἐκκλησίας µας ἀναφέρεται σὲ πολλὲς περιπτώσεις, κατὰ τὶς ὁποῖες ὁ διάβολος ἐπιδιώκει τὴν προσωρινὴ ἢ καὶ τὴν αἰώνια ἐξόντωση τοῦ πλάσµατος τοῦ Θεοῦ. Ἀνέλαβε, ἐπίσης, τόν ρόλο τοῦ ὑποβολέα τοῦ κακοῦ στὴν ἐλεύθερη συνείδηση καὶ διάθεση τοῦ ἀνθρώπου, µισῶντας τὴν ἁρµονία, τὴν ὀµορφιὰ καὶ τὴν τάξη τοῦ φυσικοῦ κόσµου. Ὅµως οἱ ἐνέργειές του, οἱ σκοποί του καὶ οἱ δυνάµεις του καταλύονται ἀπὸ τὴν παρουσία τοῦ Χριστοῦ καὶ τῶν ἁγίων του. Τὸ ἔργο αὐτὸ τοῦ Χριστοῦ κατὰ τῶν δαιµονικῶν δυνάµεων συνεχίζει στὸν κόσµο ἡ Ἐκκλησία, ὡς τὸ παρατεινόµενο στὴν ἱστορία ἀναστηµένο σῶµα του. Μέσα στὸ πνευµατικὸ αὐτὸ ἐργαστήριο ὁ Θεὸς ἐπιστρατεύει τοὺς ἁγίους του, οἱ ὁποῖοι διεξάγουν ἀόρατο πόλεµο κατὰ τοῦ διαβόλου.
Ἀδελφοί µου, ὁ πιστὸς ἄνθρωπος µπορεῖ νὰ διασώσει καὶ νὰ διαφυλάξει τὴν ὕπαρξή του συνειδητὰ καὶ ἐλεύθερα μόνο μέσα στὸ Σῶµα τοῦ Χριστοῦ, δηλαδὴ στὴ ζωὴ τῆς Ἐκκλησίας, ὅπου ὑπερνικᾶται ἡ διάσπαση καὶ βιώνεται ἡ ἑνότητα μέσα στὴν Θεία Λειτουργία μὲ παράλληλη ἄσκηση ἔργων εὐποιΐας καὶ τὴν διακονία τῆς ἀγάπης. Γένοιτο.