ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΗΣ (Μτθ. α΄ 1-25) 24 Δεκεμβρίου 2017
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ & ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΚΥΡΙΑΚΩΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΗΣ (Μτθ. α΄ 1-25)
24 Δεκεμβρίου 2017
Βρισκόμαστε στὴν παραμονὴ τῆς μεγάλης καὶ οἰκουμενικῆς ἑορτῆς τῶν Χριστουγέννων. Αὔριο ἑορτάζουμε τὴν ἐγκόσμια παρουσία τοῦ Χριστοῦ μὲ τὴ γέννησή του στὴ Βηθλεὲμ, καὶ εἴμαστε μάρτυρες τῆς ἐπιφανείας τοῦ Θεοῦ. Ὁλόκληρη ἡ ἀνθρωπότητα μὲ διάφορους τρόπους, ἄμεσα ἢ ἔμμεσα, ἑορτάζει τὰ Χριστούγεννα.
Ἀνατρέχοντας στὸ ἱερὸ κείμενο τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Ματθαίου στὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο, στεκόμαστε ἀκριβῶς στὸ σημεῖο ποὺ ὁ ἱερὸς συγγραφέας μᾶς περιγράφει τὸ γεγονὸς τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος ξεκινάει νὰ καταγράφει τὸ γεγονὸς μὲ ἕνα λιτὸ καὶ ἁπλὸ τρόπο. Τόσο λιτὸ καὶ τόσο ἁπλό, λὲς καὶ περιγράφει κάτι συνηθισμένο καὶ καθημερινό, ἀνθρώπινο. Λὲς καὶ τέτοια γεγονότα συμβαίνουν πολλὲς φορές.
Αὐτὸς ὅμως ὁ λιτὸς καὶ ἁπλὸς τρόπος ἐκφράζει τὸ γνήσιο καὶ τὸ αὐθεντικό, τὸ δίχως ἀνθρώπινη ἐπέμβαση γεγονός, ποὺ καταγράφεται δίχως προσπάθεια ἀλλοιώσεως τῆς ἀλήθειας. Δὲν ἔχει ἀνθρώπινες ἐπεμβάσεις οὔτε παχιὰ καὶ ἀνούσια λόγια. Γιατὶ ὅλα αὐτὰ εἶναι ψεύτικα καὶ ἀπατηλά.
Ἀνεπιτήδευτος ἡ περιγραφή,· γνήσια καὶ αὐθεντικὴ ἡ παρουσίαση, δίχως ὄχληση καὶ ἀλλοίωση τοῦ περιεχομένου τῶν γεγονότων.
Ἄς παρακολουθήσουμε τὴν περιγραφὴ τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Ματθαίου ποὺ γράφει: «ὅταν ἡ μητέρα τοῦ Χριστοῦ, ἡ Μαρία, μνηστεύτηκε τὸν Ἰωσήφ, προτοῦ συγκατοικήσουν, βρέθηκε ἡ Μαρία ἔγκυος μὲ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ ἁγίου Πνεύματος». Στὸν προβληματισμὸ δὲ τοῦ δικαίου Ἰωσὴφ μπροστὰ στὸ γεγονὸς τῆς κυήσεως τῆς Θεοτόκου, παρεμβαίνει ὁ Ἄγγελος, ποὺ τὸν πληροφορεῖ γιὰ τὴν ἐπέμβαση τοῦ ἁγίου Πνεύματος. Ἔτσι ἀποδέχθηκε τὸ Θεῖο θέλημα ὁ δίκαιος Ἰωσήφ καὶ παρέλαβε στὸ σπίτι του τὴ Θεοτόκο Μαρία. Αὐτὴ δὲ ἐγέννησε τὸν μονάκριβο υἱό της καὶ τοῦ δόθηκε τὸ ὄνομα Ἰησοῦς.
Δὲν θὰ μποροῦσε ἴσως πιὸ λιτὰ καὶ πιὸ ἁπλᾶ νὰ περιγραφεῖ ἕνα τόσο σημαντικὸ γεγονός, δηλαδὴ ἡ Θεϊκὴ παρουσία τοῦ Χριστοῦ στὸν κόσμο.
Ὁ ἱερὸς Εὐαγγελιστὴς τονίζει μὲ σαφήνεια ὅτι ἡ κύηση τῆς Θεοτόκου Μαρίας ἦταν ἀπὸ τὴ δημιουργικὴ ἐπενέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Δὲν χωρεῖ λοιπὸν καμμία ἀμφιβολία πὼς ὁ Χριστὸς γεννιέται ἀπὸ τὴ Θεοτόκο ὡς ἄνθρωπος καὶ μὲ τὴν ἐπέμβαση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀποκαλύπτεται ἡ Θεότητά Του.
Ἀναλογιζόμενοι τὸ μέγιστο καὶ ἀνεπανάληπτο γεγονὸς τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ, αἰσθανόμαστε πὼς εἶναι ἀνθρωπίνως ἀδύνατο νὰ καταγραφεῖ τὸ φαινόμενο. Πόσο λίγα καὶ πόσο ἀδύναμα εἶναι τὰ ἀνθρώπινα λόγια, ὅταν ἀναφέρονται σὲ θεϊκὰ γεγονότα. Καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη, πόσο μεγάλη συγκατάβαση θεϊκὴ νὰ χωρέσει τὸ μέγεθός της στὰ ἀνθρώπινα μέτρα. Ἀδειάζει ὁ Χριστὸς τό μεγαλεῖο Του καὶ κατεβάζει τὴν οὐράνια δόξα Του, γιὰ νὰ συγκατοικήσει μὲ τὴν ἀνθρώπινη μικρότητα, προετοιμάζοντας μὲ τὴ δική Του κάθοδο τὴ δική μας ἄνοδο καὶ τὴ συμμετοχὴ στὴν οὐράνια Βασιλεία Του.
Ὁ ἱερὸς ὑμνωδὸς τῆς ἑορτῆς τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ ἐκφράζεται ποιητικὰ γιὰ τὸ γεγονὸς καὶ διατυπώνει τὰ ἐρωτήματά του, ποὺ δὲν μποροῦν ἀνθρωπίνως νὰ ἀπαντηθοῦν. Λέει λοιπόν: «Ἐκεῖνος ποὺ δὲν χωράει πουθενά, πῶς χώρεσε στὴ γαστέρα; Ἐκεῖνος ποὺ βρίσκεται στὴν ἀγκαλιὰ τοῦ Πατέρα, τώρα πῶς θὰ χωρέσει στοὺς κόλπους τῆς Μητέρας; Αὐτὸς ὁ ἄσαρκος πῆρε τὴν ἀνθρώπινη σάρκα καὶ ἔγινε γιὰ μᾶς ὁρατός, ἔχοντας ἐπάνω Του καὶ τὴ θεϊκὴ καὶ τὴν ἀνθρώπινη φύση».
Ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, ἀκούσαμε ὅλοι τὸν Εὐαγγελιστὴ Ματθαῖο νὰ μᾶς ἀναφέρει πὼς «ἡ γέννηση τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἔγινε κατὰ τὸν ἀκόλουθο τρόπο». Καὶ στὴ συνέχεια μᾶς περιγράφει μὲ τὸν ἀνθρώπινο λόγο τὸ κοσμοσωτήριο γεγονὸς τῆς Γεννήσεως. Τώρα εἶναι ἀναγκαῖο νὰ συνειδητοποιήσουμε πὼς ὁ Χριστὸς ποὺ γεννᾶται δὲν εἶναι κοινὸς ἄνθρωπος, δὲν εἶναι ἕνας φιλόσοφος, οὔτε ἕνας σπουδαῖος διδάσκαλος μόνο. Δὲν εἶναι πολιτικὸς ἡγέτης οὔτε κοινωνικὸς ἐπαναστάτης ἢ ἀναμορφωτής, ὅπως τὸν χαρακτηρίζουν πολλοί. Τίποτε δὲν ἦταν ἀπ’ ὅλα᾿ αὐτά. Γεννήθηκε καὶ εἶναι ἀσυγκρίτως κάτι πολὺ περισσότερο, γι’ αὐτὸ καὶ δὲν ὑπάρχει μέτρο σύγκρισης. Εἶναι ὁ Ἐμμανουήλ, ὁ Θεὸς μαζί μας. Καὶ ὅταν ὁ Θεὸς εἶναι μαζί μας, τότε ὅλοι ἐμεῖς μετέχουμε στὴ δική Του δόξα καὶ τιμή. Αὐτὴ ἡ δυνατότητά μας δικαιολογεῖ τὸν ἑορτασμό μας καὶ κάνει τὴν αὐριανὴ ἡμέρα ἀληθινὸ πανηγύρι. ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΙ ΔΟΞΑΣΑΤΕ.