ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΗΣ – ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ (Μρκ. α΄ 1-8) 31 Δεκεμβρίου 2017
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ & ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΚΥΡΙΑΚΩΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΗΣ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ (Μρκ. α΄ 1-8)
31 Δεκεμβρίου 2017
Γιὰ τὸ λιοντάρι τῆς ἐρήμου, ὅπως ἔχει χαρακτηρισθεῖ ὁ ἅγιος ᾽Ιωάννης ὁ Πρόδρομος, κάνει λόγο σήμερα ἀδελφοί μου τὸ Εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα. Λίγο πρὸ τῆς ἀρχῆς τοῦ νέου ἔτους παρουσιάζει τὴν προσωπικότητά του ἡ Ἐκκλησία μας, ἐπειδὴ αὐτὸς ἀποτελεῖ τὴν ἀρχὴ τοῦ Εὐαγγελίου τοῦ ᾽Ιησοῦ Χριστοῦ, διότι ὁ ᾽Ιωάννης ἐστάλη ἀπὸ τὸν Θεό, γιὰ νὰ προετοιμάσει τὸν δρόμο τοῦ Μεσσία μὲ τὸ κήρυγμα καὶ τὸ βάπτισμα τῆς μετανοίας. Κι ἦταν ὅλη του ἡ ζωὴ ἀντίστοιχη πρὸς τὴν ἀποστολή του, τὴν ὁποία ἔφερε σὲ πέρας μὲ ζῆλο, ντυμένος μὲ τρίχες καμήλου καὶ τρεφόμενος μὲ ἀκρίδες καὶ ἄγριο μέλι. ῾Η ἀδιάκοπη κραυγὴ τοῦ Ἰωάννου καὶ ἡ προτροπή του πρὸς πάντας, ἦταν «ἑτοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου», γι’αυτὸ εὔστοχα ἡ συνείδηση τῆς Ἐκκλησίας τὸν χαρακτήρισε, ἀργότερα, Πρόδρομο.
Ποιὰ εἶναι ὅμως αὐτὴ ἡ ὁδὸς τοῦ Κυρίου τὴν ὁποία ἑτοίμαζε σὲ ὅλη του τὴ ζωὴ ὁ Ἰωάννης; Ὀπωσδήποτε δὲν ἀναφερόταν σὲ ἐπίγεια ὁδό, οὔτε σὲ «δρόμους» ποὺ καθορίζονται ὡς τρόπος ζωῆς ἀπὸ τὰ ποικίλα φιλοσοφικὰ καὶ κοινωνικὰ ρεύματα. ῞Ολα αὐτὰ εἶναι ἀνθρώπινα κατασκευάσματα, ποὺ σημαίνει ὅτι ἐμπεριέχουν τὸ στοιχεῖο τῆς ἀτέλειας ἢ καὶ τῆς πλάνης, ὅπως κάθε τι τὸ ἀνθρώπινο. ῾Οδὸς Κυρίου εἶναι ὁ τρόπος ζωῆς ποὺ ὑποδεικνύει ὁ ἴδιος ὁ Θεὸς στὸν ἄνθρωπο, μὲ τὴν κλήση νὰ Τὸν ἀκολουθήσει γιὰ νὰ ζήσει. Εἶναι ἀκριβῶς ὁ ἴδιος δρόμος ζωῆς, τὸν ὁποῖο ἐξήγγελλαν οἱ προφῆτες καὶ ἀποκάλυψε ὁ σαρκωθεὶς Θεός, ὁ ᾽Ιησοῦς Χριστός. Ὁδὸς Κυρίου, ὅμως σαφέστερα, εἶναι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός, ὅπως ὁ Ἴδιος τὸ ἀποκάλυψε καὶ τὸ διαβεβαίωσε «Ἐγὼ εἰμὶ ἡ ὁδός, ἡ ἀλήθεια καὶ ἡ ζωή». ῎Ετσι, ἡ συνέπεια στὸν κάθε λόγο καὶ θέλημά Του συνιστᾷ τὸν δρόμο ποὺ καθορίζει τὸν τρόπο τῆς ζωῆς καὶ μᾶς ὁδηγεῖ σὲ ἄμεση σχέση μαζί Του.
῾Ο Κύριος, ὅμως, ἦλθε ὄχι ἁπλῶς νὰ μᾶς ὑποδείξει τὸν δρόμο τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ νὰ μᾶς ἐνσωματώσει στὸν ἑαυτό Του καὶ ἑπομένως γενόμενοι ἕνα μ᾽ ᾽Εκεῖνον, νὰ γινόμαστε κι ἐμεῖς ὁδὸς Κυρίου. Μὲ ἄλλα λόγια ὁ κάθε σωστὸς χριστιανὸς εἶναι «ἐν ἑτέρᾳ μορφῇ» ἡ φανέρωση τοῦ Χριστοῦ στὸν κόσμο. Στὸ πρόσωπο τοῦ πιστοῦ βλέπει ὁ κόσμος τὸν ῎Ιδιο τὸν Κύριο. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὁμολογοῦσε τὴν ἐμπειρία αὐτή, ὅταν διεκήρυττε «Ζῶ δὲ οὐκέτι ἐγώ, ζῇ δὲ ἐν ἐμοὶ Χριστός», ἐνῶ ἤδη ἀπὸ τὴν Παλαιὰ Διαθήκη εἶχε ἐξαγγελθεῖ αὐτὴ ἡ πνευματικὴ πραγματικότητα «᾽Ενοικήσω ἐν αὐτοῖς καὶ ἐμπεριπατήσω…».
Ἡ ἀσύλληπτη γιὰ τὸν ἀνθρώπινο νοῦ ἐμπειρία, τὴν ὁποία χαρίζει στὸν πιστὸ ὁ Χριστός, προϋποθέτει ὅμως τὴν καρδιακὴ ἀνταπόκριση τοῦ ἀνθρώπου. Δὲν ἀρκεῖ μόνον ἡ δωρεὰ τοῦ Θεοῦ. Ἡ προτροπὴ τοῦ Κυρίου «῾Ετοιμάσατε τὴν ὁδὸν…» ἀποκαλύπτει ὅτι ἀπαιτεῖται καὶ ἡ ἑτοιμότητα τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδὴ ἡ ἔμπρακτη ἐκδήλωση τῆς διαθέσεώς του γιὰ ἀποδοχὴ τῆς προσφορᾶς αὐτῆς, μὲ ἑτοιμότητα ποὺ δὲν παρουσιάζει κενά, δεδομένου ὅτι ἡ ὁδὸς Κυρίου εἶναι μονίμως ἀνοικτὴ πρὸς τὸν ἄνθρωπο καὶ ἡ προσφορά του ἀδιάκοπη σ᾽ αὐτόν. Χριστιανὸς ἔτσι, σημαίνει ἄνθρωπος ποὺ ζεῖ μὲ ἐγρήγορση, γιὰ νὰ βιώνει τὴν παρουσία τοῦ Κυρίου μέσα του, «Γίνεσθε ἕτοιμοι, ὅτι ᾗ ὥρᾳ οὐ δοκεῖτε, ὁ Κύριος ἔρχεται».
῾Ο Προφητικὸς λόγος προβλέποντας τὴν πραγματικότητα ἑρμηνεύει τὴν κλήση ποὺ ἀπευθύνει ὁ Ἰωάννης, γιὰ ἑτοιμασία τοῦ ἀνθρώπου πρὸς ὑποδοχὴ καὶ ἀποδοχὴ τοῦ Μεσσία, ὡς «Φωνὴ βοῶντος ἐν τῇ ἐρήμῳ». Ἡ κλήση δηλαδὴ αὐτὴ μέσα στοὺς αἰῶνες βρίσκει συνήθως κλειστὰ ὦτα, διότι οἱ πολλοὶ εἶναι ἀπρόθυμοι νὰ ἀκούσουν τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, ἐπειδὴ εἶναι φορτωμένες οἱ καρδιές τους ἀπὸ τὰ πάθη καὶ φανερώνουν τὴν ἐρημιὰ ποὺ κυριαρχεῖ μέσα τους. Ἡ πνευματικὴ αὺτὴ ξηρασία, ἔτσι, γίνεται ἀφιλόξενος χῶρος γιὰ τὴν παρουσία τοῦ Πνεύματος τοῦ Θεοῦ καὶ ἡ λιμοκτονία γίνεται χαρακτηριστικὸ γνώρισμα τῆς ζωῆς.
Τὴν ἐλπίδα ὅμως γεννᾶ καὶ παρέχει πάντα ἡ ᾽Εκκλησία, ποὺ συνεχίζει τὴν προφητικὴ παρουσία τοῦ Χριστοῦ στὸν κόσμο, ἐξακολουθώντας νὰ μᾶς προτρέπει «῾Ετοιμάσατε τὴν ὁδὸν Κυρίου». Αὐτὴ καλλιεργεῖ συνειδήσεις ποὺ μὲ τὰ ἔργα τους βεβαιώνουν γιὰ τὴν παρήγορη καὶ ἀδιάκοπη παρουσία τοῦ Χριστοῦ στὴν σύγχρονη ἐρημία τῶν ἀνθρώπων.
Ἀδελφοί μου, ἂς φοβηθοῦμε τὴν ἐρημία καὶ τὴν ξηρασία τῆς καρδιᾶς. ῎Ας συνειδητοποιήσουμε τό μεγαλεῖο τῆς κλήσεώς μας καὶ ἂς θελήσουμε τὴ σωτηρία μας, ἡ ὁποία κερδίζεται μὲ τή μετάνοια. Ἄς ἀφήσουμε τὸν Χριστὸ νὰ περπατήσει μέσα μας καὶ τότε θὰ γίνουμε κι ἐμεῖς ἡ ὁδὸς Κυρίου, ποὺ θὰ θελήσουν νὰ περπατήσουν καὶ ἄλλοι ἀδελφοί μας. Ἀμήν.