Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα 29.12.2024
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ & ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ ΚΥΡΙΑΚΩΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2024
ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΙΝ (Μτθ. β´ 13-23)
29 Δεκεμβρίου 2024
Ὅλα ὅσα ἀφοροῦν τὸν Δεσπότη Χριστὸ εἶναι θαυμαστὰ καὶ παράδοξα καὶ καταδεικνύουν τὴν οὐσιαστική Του κυριότητα. Μόνο μὲ τὸν λόγο καὶ τὴ θέλησή Tου δημιούργησε τὰ πάντα ἐκ τοῦ μὴ ὄντος, τὸν οὐρανὸ καὶ τὴ γῆ καὶ ὅλα ὅσα περιέχονται στὴ συμπαντικὴ πραγματικότητα. Ἀπὸ τοὺς φωτόμορφους ἀγγέλους, τὸν ἐντυπωσιακὸ ὑλικὸ κόσμο τῶν πλανητῶν καὶ τῶν ἀστέρων, τὰ πλήθη τῶν πετεινῶν, τὰ ἐφήμερα καὶ ταπεινὰ ἄνθη, τὰ ἐνάλια καὶ τὰ χερσαῖα πλάσματα, μέχρι τήν κορωνίδα ὅλων, τὸν κατ’ εἰκόνα καὶ καθ’ ὁμοίωσιν Αὐτοῦ ἄνθρωπο. Τὰ πάντα λαμβάνουν τὸ εἶναι τους καὶ διακρατοῦνται στὴν ὕπαρξη, χάρη στὴ δύναμη καὶ σοφία τοῦ Κτίστη. Ὅλα τοῦτα δὲν κάνουν τίποτε ἄλλο ἀπὸ τὸ νὰ διαλαλοῦν τὴν κυριότητα καὶ τὸ μεγαλεῖο του Θεοῦ.
Τὸ πλέον θαυμαστὸ ὅμως, τὸ ἄγνωστο καὶ κεκρυμμένο μυστήριο μυστηρίων, εἶναι ἡ Ἐνανθρώπηση τοῦ ἴδιου τοῦ Θεοῦ. Αὐτὴ εἶναι παράδοξη, διότι συντελεῖται μὲ τέτοιο τρόπο ποὺ οἱ νόμοι τῆς φύσεως νικῶνται. Ὁ Λόγος τοῦ Θεοῦ συλλαμβάνεται στὴν ἄσπιλη καὶ παρθενικὴ γαστέρα τῆς Παναγίας, τὴν ὁποία τὸ Ἅγιο Πνεῦμα καθιστᾶ ναὸ τοῦ Ὑψίστου Θεοῦ. Ἡ ταπεινὴ κόρη Μαριὰμ γίνεται μητέρα τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ ἡ παρθενία της διατηρεῖται καὶ ἡ ἀφθαρσία της δὲν βλάπτεται. Ἡ ἀλόχευτος γαστήρ της τίκτει, χωρὶς φυσιολογικὸ στοὺς ἀνθρώπους τρόπο. Ὁ Θεὸς ταπεινώνεται, κενώνοντας τὸν ἑαυτό του καὶ οἰκονομώντας τὸ μυστήριο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων. Ἡ Ἐνανθρώπηση εἶναι ἡ γέννηση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ἐκ παρθένου καὶ ἡ ἐπιδημία του ἐπὶ τῆς γῆς. Ὁ ὑπερφυὴς τόκος, ὁ ὁποῖος παραμένει ἀνερμήνευτο μυστήριο, δὲν ἐλάττωσε τὴ θεότητα τοῦ Χριστοῦ οὔτε καὶ ἀλλοίωσε τὴν ἄκτιστό του φύση, οὔτε μείωσε τὴ θεϊκή του δύναμη, οὔτε χώρισε τὸν Υἱὸ ἀπὸ τὴν ὑπόλοιπη Τριάδα. Ἀντ’ αὐτοῦ ὅμως ἡ γέννηση σχημάτισε σὲ κτιστὴ μορφὴ τὸν κτίστη τῶν ἁπάντων καὶ ἡ σάρκωση εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα ὁ κόσμος νὰ χωρέσει τὸν ἀχώρητο. Ὁ ἄναρχος ἄρχεται, χωρὶς ἡ Τριάδα νὰ ὑποστεῖ ἀλλοίωση. Ὁ Υἱὸς ἑνώνεται ἀσύγχυτα μὲ τὴν ἀνθρώπινη σάρκα καὶ παραμένοντας Υἱὸς τοῦ Θεοῦ γίνεται καὶ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου. Ὁ Ἐνανθρωπήσας Θεὸς γίνεται κατὰ πάντα ὅμοιος μὲ ἐμᾶς, πλὴν τῆς ἁμαρτίας, γιὰ νὰ λύσει τὴν κατάρα καὶ νὰ μᾶς ἐλευθερώσει ἀπὸ τὴν ἁμαρτία καὶ τὸν θάνατο. Ὁ σαρκωθεὶς Θεὸς νέκρωσε τὸν θάνατο διὰ τοῦ τάφου του καὶ προσέφερε στὴν ἀνθρώπινη φύση δόξα μέσα ἀπὸ τὴν δική του ἀτίμωση.
Ὁ Δεσπότης Χριστὸς ἀποτελεῖ τὸν δεύτερο Ἀδάμ, διότι καὶ ὁ πρῶτος Ἀδὰμ ἦταν τύπος, κατὰ σάρκα, τοῦ Χριστοῦ. Ὁ δοῦλος, δηλαδὴ ὁ Ἀδάμ, ἦταν ἀρχὴ τῆς ἀνθρώπινης φύσης, ὁ Δεσπότης ἀρχὴ τῆς ἀτελεύτητης ζωῆς. Τὸν Ἀδὰμ πλαστούργησαν τά χέρια τοῦ Θεοῦ, ὁ Υἱὸς σαρκώθηκε μὲ τὸν τρόπο ποὺ μόνο αὐτὸς γνωρίζει. Ὁ Ἀδὰμ ἔγινε κατ’ εἰκόνα Θεοῦ, ἐνῶ ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ ἄκτιστη εἰκόνα τοῦ Θεοῦ. Ὁ Ἀδὰμ ἐμψυχώθηκε διὰ τοῦ θείου ἐμφυσήματος, ὁ Δεσπότης ἐμφανίστηκε ὑπὸ μορφὴ δούλου. Ὁ Ἀδὰμ εἶχε ὡς ἐνδιαίτημα τὸν παράδεισο καὶ ὁ Δεσπότης ὡς θρόνο τὸν οὐρανό. Ὁ Ἀδὰμ ἦταν ἡ κορωνίδα τῆς κτίσεως, ὅμως ὁ Χριστὸς εἶναι ἡ κεφαλὴ τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ Ἀδὰμ πῆρε καὶ ἔφαγε ἀπὸ τὸν ἀπαγορευμένο καρπὸ καὶ εἰσήγαγε στὸν κόσμο τὸν θάνατο. Ὁ Δεσπότης Χριστὸς ἅπλωσε τὰ χέρια του στὸν Σταυρὸ καὶ λύτρωσε τὸν κόσμο. Ὁ Ἀδὰμ παρακούοντας τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ ἐκπίπτει τῆς δόξας τοῦ παραδείσου, παρασύροντας στὴ φθορὰ ὅλο τὸ ἀνθρώπινο γένος. Ὁ Ἐνανθρωπήσας Υἱός, ὑπακούοντας στὸν Πατέρα γίνεται τὸ ἀρχέτυπο καὶ ἡ νέα μήτρα τῆς ἀνθρωπότητας γιὰ τὴν καινὴ ζωὴ καὶ τὴν ἐπαναγωγὴ τῶν πάντων στὴν ἀρχική τους δόξα.
Ὁ Δεσπότης Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν ἐπεδήμησε στὴ γῆ καὶ σαρκωθεὶς ἐξ ἀπειράνδρου κόρης προσέφερε στὸν κόσμο τὴ σωτηρία. Αὐτὸ τό γεγονὸς εἶναι ἀφορμὴ πανηγύρεως. Αὐτὸ ἀποτελεῖ τὸν κόσμο τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτὸ φαιδρύνει τὴ ζωή μας. Αὐτὸ μεταβάλλει τὸ λυπηρὸ τῆς ἔμπονης πραγματικότητάς μας. Αὐτὸ φανερώνει τὴν ἀνατολὴ τῆς ὄντως ζωῆς μας. Αὐτὸ εἶναι αἴτιο πνευματικῆς χαρᾶς. Τέτοιες ὀφείλουν νὰ εἶναι οἱ χριστιανικὲς πανηγύρεις μας, θεῖες καὶ παράδοξες. Ἔτσι γίνονται ἀναζητήσιμες πηγὲς καὶ θησαυροὶ σωτηρίας.