
Aφιέρωμα στο Πάσχα
Ἀγαπητοί μου ἀδελφοί,
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
«Χριστὸς Ἀνέστη ἐκ νεκρῶν ὁ Σωτὴρ τοῦ κόσμου, καὶ ἐπλήρωσε τὰ σύμπαντα εὐωδίας· χαίρετε λαοὶ καὶ ἀγαλλιᾶσθε». Γιατί; Διότι «θανάτῳ θάνατον πατήσας, τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν ἐχαρίσατο».
Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου εἶναι ἡμέρα θριάμβου, νίκης, παγκόσμιας χαρᾶς καὶ εὐφροσύνης. Ὁ Χριστός, τὸ φῶς τοῦ κόσμου, ἡ ζωή, ἡ ἀλήθεια, ὄχι ἁπλῶς νίκησε, ἀλλὰ συνέτριψε τὸ σκοτάδι, τὸν θάνατο, τὴν ἁμαρτία καὶ ἐπιβεβαίωσε τὴ θεότητά Του. Ὁ Χριστὸς εἶναι τέλειος Θεός, εἶναι ὁ Θεός. «Θάνατος Αὐτοῦ οὐκέτι κυριεύει» (Ρωμ. σ΄ 9), θάνατος πλέον καὶ ἐμᾶς οὐκέτι κυριεύει, δὲν ἔχει ἐξουσία ἐπάνω μας, δὲν ἀποτελεῖ ἀπειλή μας.
Θάνατος, βέβαια, δὲν σημαίνει βιολογικὸ τέλος, ἀμετάκλητη κατάληξη τοῦ ἀνθρώπου, τελεσίδικη ἐπιστροφὴ στὴν ἀνυπαρξία, δὲν εἶναι ὁ ὁριστικὸς χωρισμὸς ἀπὸ τὴ γῆ ἀλλὰ ἡ ἀπώλεια τοῦ παραδείσου. Θάνατος σημαίνει συνέχιση μὲν τῆς ὕπαρξης σὲ κατάσταση ὅμως αἰώνιας καταδίκης στὸν Ἅδη, στὸ βασίλειο τοῦ σκότους καὶ τῆς ἀπουσίας τοῦ Θεοῦ. Ἀντίθετα, ζωὴ καὶ ἀνάσταση «κρείττων ὕπαρξις ἐν οὐρανοῖς καὶ μένουσα» κατὰ τὸν Παῦλο, σημαίνει ἄληκτη καὶ ἀνέσπερη μετοχὴ στὴν αἰώνια βασιλεία τοῦ Θεοῦ.
Τὴν Μεγάλη Παρασκευὴ ζήσαμε τὸν σωματικὸ θάνατο τοῦ Χριστοῦ, τὸ «τετέλεσται», «καὶ ταῦτα εἰπὼν ἐξέπνευσεν» (Λκ. κγ΄ 4-6). Αὐτὸ ὅμως δὲν σήμαινε τὸ τέλος Του, ἀλλὰ τὴν ὁλοκλήρωση τῆς θυσιαστικῆς ἀποστολῆς Του.
Τὸ Μέγα Σάββατο ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς παρουσιάζει τὴν κάθοδο τοῦ Κυρίου στὸν Ἅδη, τὴ συντριβὴ τῆς κυριαρχίας τοῦ Ἅδη καὶ σήμερα τὴν κατάργηση τοῦ θανάτου· «ὁ Ἅδης ἐπικράνθη βροτὸν ὁρῶν τεθεωμένον», «τρέμει καὶ τῶν δεσμῶν ἀπολύεται… οὐκ ἰσχύει τοῦ θανάτου τὸ κράτος», ψάλλουμε, καταλύθηκε ἡ δύναμη τοῦ θανάτου. «Θανάτου ἑορτάζομεν νέκρωσιν, Ἅδου τὴν καθαίρεσιν καὶ σκιρτῶντες ὑμνοῦμεν τὸν αἴτιον». Αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι δὲν πεθαίνουμε σωματικά, ἀφοῦ καὶ ὁ Κύριος πέθανε ἐπὶ τοῦ σταυροῦ. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι καθὼς ὁ Κύριος μὲ τὴν Ἀνάστασή Του συνανέστησε «παγγενῆ» τὸν Ἀδάμ, δηλαδὴ ὅλους τοὺς ἀπογόνους τοῦ Ἀδάμ, ὁλόκληρο τὸ ἀνθρώπινο γένος, κι ἐμεῖς γινόμαστε μέτοχοι τῆς αἰωνίου ζωῆς. Τὸ στόμα τοῦ Ἅδη μεταμορφώθηκε σὲ πύλη τοῦ Παραδείσου.
Στὴν ὑπέροχη καὶ θεοφωτίστου σύλληψης εἰκόνα τῆς εἰς Ἅδου καθόδου τοῦ Κυρίου ποὺ περικοσμεῖ τοὺς ναούς μας, βλέπουμε τὸν Κύριο, νεκρὸ μὲν ἀλλὰ «πανσθενουργὸ» καὶ «ζωαρχικότατο», γεμᾶτο ζωὴ καὶ δύναμη, νὰ σπάει τὰ κλεῖθρα τοῦ βασιλείου τοῦ Ἅδη, πόρτες νὰ καταρρέουν, κλειδιά, καρφιὰ καὶ ἁλυσίδες νὰ σκορπίζονται ἄτακτα δεξιὰ καὶ ἀριστερά, τάφοι νὰ ἀνοίγονται καὶ νὰ γκρεμίζονται καὶ νὰ συμπαρασύρει μὲ ὁρμὴ στὴν καινὴ ζωή Του τοὺς ἐκπροσώπους τοῦ ἀνθρωπίνου γένους, τοὺς προπάτορες, τὸν Ἀδὰμ καὶ τὴν Εὔα, καθὼς τοὺς ἀνασύρει ἀπὸ τοὺς τάφους.
«Ἰδοὺ πλέον γέγονε καινὰ τὰ πάντα», μία νέα ζωή, ἡ ὄντως ζωὴ ἀνατέλλει. Αὐτὸ εἶναι ἡ Ἀνάσταση. Τέλος στὴν ἀνίκητη καταδίκη τῆς ἁμαρτίας, τέλος στὴν ἀπόλυτη κυριαρχία τοῦ θανάτου, ὁ δρόμος πρὸς τὸ φῶς τῆς ὄντως ζωῆς, ἡ προοπτικὴ τῆς αἰώνιας ζωῆς εἶναι ἀνοικτὰ καὶ προσφέρονται ὡς δῶρα τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ σὲ ὅλους, ἀρκεῖ νὰ πιστεύσουμε στὴν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ καὶ νὰ θελήσουμε καὶ τὴ δική μας ἀνάσταση.
Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου εἶναι ἀδιαμφισβήτητο, πραγματικὸ γεγονός, ὄχι μόνο γιατὶ ἔτσι ἀναφέρεται στὶς εὐαγγελικὲς ἀφηγήσεις καὶ ἔτσι κηρύσσεται διὰ μέσου τῆς ἱστορίας, ἀλλὰ γιατὶ ἐπιβεβαιώνεται στὴ ζωή μας. Δὲν θὰ μποροῦσε ὁ ἄνθρωπος νὰ ἀναστηθεῖ, ἂν δὲν εἶχε ἀναστηθεῖ ὁ Χριστός, οὔτε νὰ ζεῖ ἀναστημένος στὴν αἰωνιότητα ἂν δὲν ἔχει ἀναστημένη ζωὴ στὴν καθημερινότητα. Γράφει κάπου: «Ἂν πεθάνεις πρὶν πεθάνεις, δὲν θὰ πεθάνεις ὅταν πεθάνεις». Μὲ ἄλλα λόγια: «Ἂν ζεῖς μὲ τὴν πίστη στὴν Ἀνάσταση καὶ τὴν προοπτική της πρὶν πεθάνεις, θὰ ζεῖς αἰωνίως τὴν ἐμπειρία της ὅταν πεθάνεις».
Σᾶς εὔχομαι, ἀδελφοί μου, ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ γεμᾶτα ζωή, λουσμένα στὸ φῶς τοῦ Ἀναστάντος, πλημμυρισμένα ἀπὸ τὴ χαρὰ τοῦ Νικητῆ τοῦ θανάτου καὶ σᾶς καλῶ νὰ ἀναφωνοῦμε πάντοτε μὲ τὰ χείλη καὶ τὴ ζωή μας.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ, ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ Ο ΚΥΡΙΟΣ!
Μετὰ Πασχαλίων εὐχῶν καὶ ἑορτίων προσρήσεων,
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ὁ Μεσογαίας & Λαυρεωτικῆς Νικόλαος
Εικόνες της Αναστάσεως
Βίντεο και ήχος
Εκπομπή «Μένουμε Πρώτο»
Συνέντευξη στην εκπομπή «Μένουμε Πρώτο» και την Έλενα Καραγιάννη του Μητροπολίτη Μεσογαίας & Λαυρεωτικής κ. Νικόλαου.
Μ. Πέμπτη 17.4.2025


Εκπομπή «Λαμπατέρ»
Συνέντευξη στην εκπομπή «Λαμπατέρ» και τον Λάμπη Ταγματάρχη του Μητροπολίτη Μεσογαίας & Λαυρεωτικής κ. Νικόλαου.
13.4.2015
Υποδοχή Αγίου Φωτός στο Προσκύνημα του Χριστού Σπάτων
Το Άγιο Φως έρχεται στην Ελλάδα με ειδική πτήση από τα Ιεροσόλυμα το Μ. Σάββατο αργά το απόγευμα. Το Άγιο Φως υποδέχεται κάθε χρόνο στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» ο επιχώριος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος.
Στη συνέχεια πραγματοποιείται σύντομη τελετή Υποδοχής του Αγίου Φωτός στο Ι. Προσκύνημα Χριστού Σπάτων, όπου οι πιστοί το λαμβάνουν για να το μεταφέρουν σε όλες τις ενορίες, τα εκκλησάκια και τα σπίτια.
M. Σάββατο 4.5.2024

«Χριστός Ανέστη» σε εμπορικό κέντρο της Βηρυτού του Λιβάνου
Μία παρέα τραγουδιστών του Λιβάνου, ψέλνει και τραγουδά το Χριστός Ανέστη και στα ελληνικά σε εμπορικό κέντρο της Βηρυτού εν ώρα λειτουργίας.
2011
«Χριστός Ανέστη» από την λιβανέζα τραγουδίστρια Fairuz
H διεθνούς φήμης λιβανέζα τραγουδίστρια Fairuz ψέλνει το «Χριστός Ανέστη» στα αραβικά και στα ελληνικά.
Το «Χριστός Ανέστη» σε 3 γλώσσες από την Ribale
Το «Χριστός Ανέστη» στα αραβικά, ελληνικά και ρουμανικά από την λιβανέζα τραγουδίστρια Ribale Wehbé.
2025
Κείμενα Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας
Περί της Αναστάσεως του Χριστού
Αγίου Συμεών του Νέου Θεολόγου
Καί πῶς εἶναι ἤ πῶς γίνεται μέσα μας ἡ ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ καί μέ αὐτήν ἡ ἀνάσταση τῆς ψυχῆς. Ἐπίσης ποιό εἶναι τό μυστήριο αὐτῆς τῆς ἀναστάσεως. Λέχθηκε μετά τό Πάσχα, τή Δευτέρα τῆς δευτέρας ἑβδομάδος τοῦ Πάσχα.
1. Ἀδελφοί καί πατέρες, ἤδη τό Πάσχα, ἡ χαρμόσυνη ἡμέρα, πού προκαλεῖ κάθε εὐφροσύνη καί εὐτυχία, καθώς ἡ ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ ἔρχεται τήν ἴδια ἐποχή τοῦ χρόνου πάντοτε, ἤ καλύτερα γίνεται κάθε ἡμέρα καί συνεχῶς μέσα σ᾿ αὐτούς πού γνωρίζουν τό μυστήριό της, ἀφοῦ γέμισε τίς καρδιές μας ἀπό κάθε χαρά καί ἀνεκλάλητη ἀγαλλίαση (Λουκ. 1, 14), ἀφοῦ ἔλυσε μαζί καί τόν κόπο ἀπό τήν πάνσεπτη νηστεία ἤ, γιά νά πῶ καλύτερα, ἀφοῦ τελειοποίησε καί συγχρόνως παρηγόρησε τίς ψυχές μας, γι᾿ αὐτό καί μᾶς προσκάλεσε ὅλους μαζί τούς πιστούς, ὅπως βλέπετε, σέ ἀνάπαυση καί εὐχαριστία, πέρασε.

Λόγος εἰς τὸ Ἅγιον Πάσχα
Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου
αʹ. Εὔκαιρον σήμερον ἅπαντας ἡμᾶς ἀναβοῆσαι τὸ παρὰ τοῦ μακαρίου Δαυῒδ εἰρημένον· Τίς λαλήσει τὰς δυναστείας τοῦ Κυρίου, ἀκουστὰς ποιήσει πάσας τὰς αἰνέσεις αὐτοῦ; Ἰδοὺ γὰρ ἡμῖν παραγέγονεν ἡ ποθεινὴ καὶ σωτήριος ἑορτὴ, ἡ ἀναστάσιμος ἡμέρα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἡ τῆς εἰρήνης ὑπόθεσις, ἡ τῆς καταλλαγῆς ἀφορμὴ, ἡ τῶν πολέμων ἀναίρεσις, ἡ τοῦ θανάτου κατάλυσις, ἡ τοῦ διαβόλου ἧττα. Σήμερον ἄνθρωποι τοῖς ἀγγέλοις ἀνεμίγησαν, καὶ οἱ σῶμα περικείμενοι μετὰ τῶν ἀσωμάτων δυνάμεων λοιπὸν τὰς ὑμνῳδίας ἀναφέρουσι. Σήμερον καταλύεται τοῦ διαβόλου ἡ τυραννίς· σήμερον τὰ δεσμὰ τοῦ θανάτου ἐλύθη, τοῦ ᾅδου τὸ νῖκος ἠφάνισται· σήμερον εὔκαιρον πάλιν εἰπεῖν τὴν προφητικὴν ἐκείνην φωνήν· Ποῦ σου, θάνατε, τὸ κέντρον; ποῦ σου, ᾅδη, τὸ νῖκος; Σήμερον τὰς χαλκᾶς πύλας συνέθλασεν ὁ Δεσπότης ἡμῶν Χριστός, καὶ αὐτὸ τοῦ θανάτου τὸ πρόσωπον ἠφάνισε.

Λόγος εἰς τὸ Ἅγιον Πάσχα
Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου
1. Ἀναστάσεως ἡμέρα, καὶ ἡ ἀρχὴ δεξιά, καὶ λαμπρυνθῶμεν τῇ πανηγύρει, καὶ ἀλλήλους περιπτυξώμεθα· εἴπωμεν, ἀδελφοὶ, καὶ τοῖς μισοῦσιν ἡμᾶς, μὴ ὅτι τοῖς δι᾿ ἀγάπην τι πεποιηκόσιν, ἢ πεπονθόσι· συγχωρήσωμεν πάντα τῇ ἀναστάσει· δῶμεν συγγνώμην ἀλλήλοις, ἐγώ τε ὁ τυραννηθεὶς τὴν καλὴν τυραννίδα, τοῦτο γὰρ νῦν προστίθημι, καὶ ὑμεῖς οἱ καλῶς τυραννήσαντες, εἴ τί μοι μέμφοισθε τῆς βραδύτητος, ὡς τάχα γε κρείττων αὕτη καὶ τιμιωτέρα Θεῷ τῆς ἑτέρων ταχύτητος· ἀγαθὸν γὰρ καὶ ὑποχωρῆσαι Θεῷ τι μικρόν, ὡς Μωϋσῆς ἐκεῖνος τὸ παλαιόν, καὶ Ἱερεμίας ὕστερον, καὶ προσδραμεῖν ἑτοίμως καλοῦντι, ὡς Ἀαρών τε καὶ Ἡσαΐας, μόνον εὐσεβῶς ἀμφότερα, τὸ μὲν διὰ τὴν οἰκείαν ἀσθένειαν, τὸ δὲ διὰ τὴν τοῦ καλοῦντος δύναμιν.
